vinter

vinter

måndag 12 september 2011

Bruna bönor och fläsk

Normalt sett är det Tomas som står för matlagningen här hemma. Varför vet jag inte egentligen, han lär ju knappast vara sugen på att stå vid spisen igen när han kommer från jobbet men ändå blir det så.
Han är ju betydligt snabbare i köket än vad jag är och han håller väldigt rent och fint medans han jobbar. Maten blir oftast ganska god så jag ska ju inte klaga.. men det gör jag nog ändå liitegrann..
Jag gillar mat å tycker om att prova nya smaker och kombinationer samtidigt som jag har mina djupt rotade favvo-rätter medan han ser på mat som något att fylla magen med för att dämpa hunger och få i sig näring ungefär.
Han väljer ofta "menyn" efter plånboken, att det ska gå snabbt att laga och framför allt accepteras av våra små pet-i-maten-å-dissa-allt-okänt-skruttar.
T ajälv är trots sitt yrke ganska omogen i sin mat-smak,anser att hemlagade köttbullar inte är godare än mamma scans, han föredrar kebab eller pizza om vi ska äta gott å unna oss nån kväll. Sen det som faktiskt stör mig mest, i nästan alla rätter ska det blandas i div kryddmixer, buljong, redingspulver å annat som tar över å gör att allt smakar likadant. Tror han tagit skada av att ha jobbat i storkök så länge å speciellt nu i skolkök där stora mängder mat måste framställas till en nästintill obefintlig kostnad å då måste man väl häva i div smakersättare istället för de riktiga ingridienserna som kostar för mycket..

Men nu är kocken skadad, halleluja, å den taffliga mamman i huset har tagit över köket.
Jag hade faktiskt glömt att det är såå kul att laga mat. Dessutom har jag fått en liten uppenbarelse: Jag är ju fan riktigt bra på det dessutom. Den här senaste veckan har jag fått härja fritt både med att bestämma maträtter, inhandlandet å tillagningen å jäklar vad alla har ätit.
Just idag blev det fläsk och bruna bönor. Härom dagen önskade sig den skadade kocken pizza, å de små mat-dissarna ville ha tacos, då komponerade jag ihop en suupergod hemmagjord tacopizza.
En helt ljuvlig kantarellpaj slog jag ihop igår också av svampen jag fick av Sangwan med familj när vi var och hälsade på hos pappsen i stugan. Men den pajen delar jag inte med mig av, he he
Vem vet, imorrn kanske jag t om bakar nåt..

2 kommentarer:

  1. Hihi, härligt :) Nu har du chansen att kasta ut kryddmixerna och redningspulvret å byta ut till superkockens Annelies grejer ;-)

    SvaraRadera
  2. Recept på kantarellpaj tack! =) Visst är det kul att laga mat!? Jag älskart! Kram!

    SvaraRadera