vinter

vinter

torsdag 24 februari 2011

Mammasjälvförtroendet nedåt..

De senaste dagarna har varit lite jobbiga.
Dante har haft ett par riktiga drama-queen-svära-förstöra-slåss-å-sen-gråtmaraton-utbrott. Ja nästan varje dag har det varit nåt. Ofta flippar han ut när vi har det som trevligas och mest harmoniskt. Eller rättare sagt om någon råkar sätta ord på hur bra och mysigt allt är, då står han liksom inte ut med tanken å kan boxa till nån eller paja en grej mitt framför ögonen på oss. Blir man arg så vrålar han bara att han inte bryr sig, kanske skrattar lite också, man bara står som en maktlös jäkla idiot där och undrar vad man gjort för fel. Tar man det lugnt och pedagogiskt och förklarar att vi blir ledsna av hans sätt så gråter han, länge och hjärtskärande. Båda alternativen sliter hårt på humöret och självförtroendet som förälder.

Jag ägnar massor av tid till att fundera över varför osv det det blir så här. Är det flytten? Att jag och T är så olika och ofta tycker olika? Att jag egentligen är för snäll och kanske borde ha mer regler? Att han har det jobbigt med nåt, typ nån som är dum på dagis eller så..
Som här om dan när vi satt och gjorde pärlplattor å allt var toppen så utbrast plötsligt Elton att Dantes var såå fin. Dante vrålar "håll käften". Jag morrar till att så säger vi inte till varandra. Å sen fortsätter vi en stund till och han blir klar med sin platta. Jag råkar nämna att den blev jättebra och då vevar han plötsligt ner den på golvet å får sen såklart gråtbryt.
Brukar det bli så här i 6årsåldern?
Har pratat med bvc som bekräftade att 6-åringar ofta kan vara väldigt komplexa små varelser som ibland kan liknas vid små monster.
Just nu är jag iaf en ledsen å orolig mamma.. vill inte se mitt barn sådär arg och ledsen varje dag.
Har också ett tillfälligt depp med kalla fötter över att det bara är en vecka kvar för barnen på deras nuvarande dagis. Fan vad jag kommer att sakna vissa av personalen där! Känns som att dom är nästan de enda förutom mig och T som verkligen känner våra killar.

Nä nu sova. Imorrn börjar min tunga jobbhelg igen. 32 timmar ska jag tillbringa på macken från kl 16:00 på fredag em till 00:30 på sön kväll.

3 kommentarer:

  1. Känner igen beteendet! Albin är inne i samma 6-års trots och det går lite i perioder. Vilka utbrott de kan få.... Kram Carro

    SvaraRadera
  2. Carro! Jobbigt att ni också drabbas av 6-årsutbrott hemma men skönt samtidigt å höra att det inte bara är vi!
    Nu är det bara 4 dar kvar i tokstan, sen kommer vi!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt! Ska bli mysigt att ni flyttar till "rätt" stad. Välkomna! Förresten, kan inte du skicka ditt mobilnr till mig via f.b el nåt? Tänkte sen framöver att våra blivande 6-åringar kunde leka lite? Å vi vuxna kanske ta en fika också såklart. Kram Carro

    SvaraRadera